To wyjątkowa okazja, by zwiększyć społeczną wiedzę na temat autyzmu i promować akceptacje osób w spektrum. Została ona ustanowiona przez ONZ, aby zwrócić uwagę na potrzeby osób autystycznych i zachęcać do tworzenia bardziej otwartego społeczeństwa.
Tegoroczne hasło zachęca do dostrzegania i doceniania różnorodności.
Każdy człowiek jest inny, a osoby autystyczne wnoszą do świata unikalne spojrzenie, talenty
i wartości. Zamiast dążyć do zmieniania osób w spektrum, powinniśmy nauczyć się lepiej je rozumieć i tworzyć przestrzeń, w której mogą rozwijać się w zgodzie ze sobą.
CZY AUTYZM TO CHOROBA?
Autyzm to nie choroba. Oficjalna medycyna, w tym klasyfikacja ICD, traktuje autyzm i inne zaburzenia ASD jako stan, a nie chorobę. Jedna z klasycznych definicji medycznych mówi, że z chorobą mamy do czynienia wówczas, gdy mamy konkretne i znane przyczyny oraz dynamikę przebiegu. W przypadku ASD, pomimo znaczącego postępu wiedzy, wciąż niewiele wiemy o etiologii (przyczynach), nie mamy zbadanego przebiegu na poziomie molekularnym. To, co przy aktualnej wiedzy, także przemawia za tym, że ASD to zaburzenia to fakt, że w znaczącym stopniu po okresie dzieciństwa mamy w przypadku osób z ASD do czynienia ze stanem w miarę stabilnym. Obecnie autyzm i inne zaburzenia z kręgu ASD zaliczamy do grupy zaburzeń neurorozwojowych. I tak są one traktowane w nowej klasyfikacji DSM V. Oznacza to, że w ASD obserwujemy zaburzenia funkcji zarówno od strony neurologicznej, jak i psychiatrycznej. Np. zaburzenia odbioru i przetwarzania bodźców sensorycznych to oczywiście neurologia, ale już zaburzenia w zakresie teorii umysłu mają charakter poznawczy, lokują się więc w sferze psychicznej, przy czym należy pamiętać, że ich podłoże jest jednak neurologiczne. Mówienie o autyzmie i w ogóle o ASD jako o chorobie wynika z dość powszechnej tendencji do uproszczeń bardzo skomplikowanego tematu oraz z pewnej potoczności określenia „choroba”.
JAK WSPIERAĆ OSOBY W SPEKTRUM AUTYZMU?
1. Akceptować.
2. Stwarzać warunki do udziału osób w spektrum autyzmu w planowaniu działań na ich rzecz, umożliwiać podejmowanie decyzji we własnych sprawach.
3. Umożliwiać mówienie własnym głosem o swoich doświadczeniach.
4. Zmieniać rzeczywistość społeczną, nie osoby w spektrum autyzmu.
5. Nie powielać stereotypowych wizerunków.
6. Mówić o osobach w spektrum autyzmu niestygmatyzującym językiem.
7. Wzmacniać, wydobywać mocne strony, budować sprawczość i podmiotowość osób w spektrum autyzmu.
Zachęcamy do zapoznania się z wartościowymi treściami na stronach:
https://synapsis.org.pl/
https://jim.org/
https://pomocautyzm.org/
INSTAGRAM atypowadziewczyna
INSTAGRAM dziewczynywspektrum
INSTAGRAM femiaautyzmu
INSTAGRAM autismteampl